Złożenie do grobu Marii
Ołtarz
Autor: Giotto di Bondone (1266/1276 - 08.01.1337, Florencja), malarz
Data powstania: 1310
Materiał:Topola
Rozmiar: 75 x 179 cm
Giotto di Bondone jest to malarzem uznanym za pierwszego, który przełamał tradycje bizantyjskie i wprowadził realistyczną trójwymiarowość do malarstwa europejskiego. Pracował we Florencji, Asyżu, Padwie. Jego główne dzieła to freski w kaplicy Scrovegni (kościół Santa Maria dell' Arena) w Padwie oraz w kaplicach Peruzzich i Bardich w kościele Santa Croce we Florencji. Był uczniem Cimabuego. Zajmował się także architekturą- zaprojektował campanillę przy katedrze florenckiej.
Giotto stworzył nowy system obrazowania, później zwany giottowskim, którego zasadniczą cechą było komponowanie jednolitej przestrzeni opartej na regule zbiegu linii ku środkowi i wypełnianie tej przestrzeni postaciami i elementami otoczenia w ich pełnym trójwymiarowym kształcie. Jego malarstwo cechuje brak dekoracyjności i monumentalizm. Jego postacie na malowidłach mają wydłużone oczy. Widać tutaj także dążenie do realizmu.
Złożenie do grobu.
Autor: Ugolino di Nerio, zw. Ugolino da Siena
Data powstania: ok. 1325 r.
Technika: Malarstwo tablicowe na topolowej desce
Wymiary: 40,8x58 cm.
Ugolino di Nerio był artystą
włoskim żyjącym na przełomie XIII i XIV wieku (lata 1280?-1349). Około roku
1315 Ugolino di Nerio stał się artystą samodzielnym. Jego działaność
artystyczna przypada na lata 1317-1327. Artysta tworzył wtedy w swoim rodzinnym
mieście, Sienie, a także we Florencji.
Styl malarza ulegał przemianom na
przestrzeni lat. Z początku pozostawał on pod wpływem Duccia, którego
naśladowcą i prawdopodobnie uczniem był. Póżniej (ok. roku 1320) di Nerio zaczął
kłaść większy nacisk na kolor, szczególnie czerwień i złoto ( taka
dekoracyjność charakterystyczna jest dla szkoły sieneńskiej. Inspiracją dla di
Nerio mógł być Simone Martini). Artysta wykonał wiele fresków w kaplicach
włoskich kościołów. W kaplicy Rudolfa z Bardich w kościele Świętego Krzyża
(Santa Croce) wykonał obraz ołtarzowy techniką temperową.
Jego najważniejszą, a także jedyną
podpisaną pracą jest poliptyk ołtarzowy z florenckiego kościoła Santa Croce,
datowany około 1325 roku. Podpis pod ołtarzem brzmi: „Ugolinus de Senis me
pixit” - znaczy to „Namalował mnie Ugolino z Sieny”. Dzisiaj części tego dzieła
rozsiane są po całym świecie, znajdują się także w Gemaldegalerie w Berlinie.
Oprócz Santa Croce, di Nerio wykonał także szereg ołtarzy dla innych kościołów.
Ich części również znajdują się w muzeach na całym świecie (np. w USA).
Złożenie do grobu,
znajdujące się obecnie w berlińskiej Gemaldegalerie, stanowiło pierwotnie część
predelli (podstawy spoczywającej bezpośrednio na mensie ołtarzowej) z nastawy
ołtarzowej kościoła Santa Croce we Florencji. Malowidło przedstawia scenę, gdy
nad martwym Chrystusem pochylają się: aniołowie, Maria, a także trzy kobiety
oraz dwóch mężczyzn. Grupa figuralna umiejscowiona została wewnątrz abstrakcyjnego,
kamienistego krajobrazu na złotym tle. Zastosowane zostały szczątkowo zasady
perspektywy, co widać chociażby w ustawieniu grobu Chrystusa pod kątem. Ukazane
postaci zostały także ukazane w różnorodnej odległości od oka widza, dzięki
czemu widzimy jak gdyby trzy plany: przed grobem Chrystusa, sam grób oraz to co
znajduje się za nim. Tak więc pomimo abstrakcyjnego tła postaci zajmują jakieś
określone miejsce w przestrzeni. Ponadto następuje zróżnicowanie pod względem
mimiki, gestykulacji, aż po kolor ubrań żałobników. Jeśli chodzi o barwy,
dominują barwy ciepłe: złoto, beże, brązy, pomarańcze. Akcenty chłodnych barw
widoczne są na szatach postaci. Kolory są intensywne, co charakterystyczne jest
dla szkoły sieneńskiej. Kolor traktowany jest lokalnie, ale występuje jego
modulacja, chociażby w obrębie szat – ukazana zostaje ich plastyczność,
załamywanie się materiału i jego fałdy. Typowo średniowieczne jest ukazanie
złotych nimbów okalających głowy przedstawionych postaci.
Tronująca Madonna z Dzieciątkiem i fundatorem
Twórca: Guariento di Arpo (1310-1368/1370.09.22, Padwa), malarz włoski
Data powstania: do 1355/1360 roku
Alternatywny tytuł: środkowy panel z poliptyku
Materiał: topola
Wymiary: 103,8 x 84 x 62,5 i 55,3 (powierzchnia rysunku)
Na głównej osi znajduje
się Madonna Tronująca z Jezusem na rękach. Madonna ubrana jest w niebieską
szatę ze złoceniami, natomiast Jezus w złotą. Maryja posiada koronę bogato
zdobioną, oboje mają aureole złote. Maryja siedzi na białym tronie ze
zdobieniami w kolorach czerwieni i zieleni. Oparcie tronu jest jakby trójstopniowe,
na końcach każdego stopnia po obu stronach znajdują się klęczące anioły w
białych szatach odwrócone w stronę Maryi. W lewym dolnym rogu znajduje się
znacznie pomniejszona postać fundatora, ubrana w czerwone szaty. Kolorystyka
jest wyrazista, kontrastowa, tło jest złote. Wszystkie elementy znajdujące się na
obrazie pochodzą z epoki gotyku.
Ołtarz ikonografii
franciszkańskiej
Józef uznaje Maryję jako
Matkę Mesjasza
Twórca: Erfurt
Data powstania: 1350/1360 rok
Technika: tempera na złotym tle
Typ: Malarstwo panel
Rozmiar: 39,5 x 27,4 cm;
Stan: Fragment
Wcześniej Przechowywanie
/ Lokalizacja : Prywatna kolekcja ( Berlin i Londyn )
Na tym fragmencie ołtarza
znajduje się po lewej stronie starszy człowiek, najprawdopodobniej Józef w
postawie siedzącej na gotyckiej ławie podtrzymując jedną ręką inskrypcję. Obok
niego po prawej stronie siedzi brzemienna Maryja z pochyloną głową z aureolą.
Na drugim planie po obu stronach znajdują się anioły grające na instrumentach.
W tle widać konstrukcję architektoniczną w gotyckim stylu. Wszystkie elementy
znajdujące się na przedstawieniu, takie jak ubrania wyposażenie wnętrza
pochodzą z epoki gotyku. Jest to malarstwo linearne. Mocno zaznaczone są
kontury.
Utrzymane to jest w
stonowanych ciemnych barwach ozdobionych elementami złotymi.
Étienne Chevalier i św. Stefan
Autor: Jean Fouquet (1420-1477/81, Tours), malarz
Data powstania: do 1454/56
Technika: olej na drewnie
Wymiary: 96.90 x 88.20 cm
Jean Fouquet - francuski malarz tablicowy, miniaturzysta i portrecista,nadworny malarz Karola VII i Ludwika XI. Prawdopodobnie uczył się w paryskiej pracowni miniatorskiej, być może u Mistrza Bedforda. Między 1446 a 1448 przebywał we Włoszech, gdzie zetknął się z tamtejszą sztuką. W jego dziełach, a zwłaszcza sposobie przedstawiania ludzkiej postaci i przestrzeni, wyraźne są wpływy włoskiego malarstwa wczesnego renesansu. Widoczna jest również znajomość perspektywy linearnej. Fouquet wprowadził do malarstwa francuskiego elementy renesansowe. Korzystał również z dorobku artystów niderlandzkich.
Obraz przestawia zleceniodawcę stojącego obok swojego patrona – św. Stefana. Étienne, ubrany w gruby czerwony kaftan z futerkiem, ma ręce złożone w geście modlitewnym. Święty Stefan jedną rękę trzyma na ramieniu Chevaliera, a w drugiej ma Biblię z leżącym na niej kamieniem, który stanowi aluzję do męczeńskiej śmierci przez ukamienowanie; w taki bowiem sposób święty ten zginął. Z głowy świętego Stefana płynie krew. Postaci prezentują się pełnoplastycznie na tle szlachetnej architektury marmurowych płaszczyzn ścian i delikatnie zdobionych pilastrów i lizen. Prawdopodobnie obraz ten wiążę się z Dame de Beaute, Maryją z Dzieciątkiem z Antwerpii. Oba obrazy, tworzące dyptyk znajdowały się do roku 1775 w Melun- tak w każdym razie twierdził Denis Godefroy, historyk z XVIII wieku. Przypuszczał on nawet, że Madonna ma rysy Agnes Sorel, królewskiej metresy. Zleceniodawca Etienne Chevalier był królewskim skarbnikiem, wykonawcą testamentu Sorel i jej kochankiem.
Dyptyk z Melun- Madonna z Dzieciątkiem:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Jean_Fouquet#mediaviewer/Plik:Jean_Fouquet_005.jpg
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz