Madonna tronująca z Dzieciątkiem zwana także Kłodzką Madonną datowana na około 1350 rok.
Wymiary: 186 x 95 cm
Technika: tempera.
Podłożem jest topolowa deska pokryta cienkim lnem.
Pierwotnie obraz znajdował się w Kłodzku w klasztorze augustianów, a 1904 roku został zakupiony przez berlińskie Muzeum Cesarza Fryderyka od Królewskiego Gimnazjum Kłodzkiego, gdzie później znajdował się obraz. Ufundowany został przez Arnosta z Parubic, arcybiskupa Kłodzka i pierwszego arcybiskupa Pragi, doradcy króla Czech i cesarza Karola IV Luksemburskiego, a także inicjatora założenia Uniwersytetu w Pradze.
Wykonawcą był nieznany bliżej malarz czeski, najprawdopodobniej działający na dworze Karola IV Luksemburskiego. Kiedyś wielu badaczy uważało ten obraz za dzieło tzw. Mistrza z Wyższego Brodu.
Obraz przedstawia Maryję trzymającą Dzieciątko Jezus. Maryja siedzi na masywnym, monumentalnym niebiańskim tronie. Na niego składa się motyw architektury gotyckiej. W dolnym lewym narożu obrazu znajduje się postać klęczącego u stóp Maryi donatora Arnosta z Parubic. Jest ona stosownie pomniejszona w stosunku do Maryi. Na stopniu tronu znajdują się atrybuty władzy kościelnej biskupa: rękawiczki, mitra oraz pastorał. Maryja symbolizuje Eklezję. Anioł nakłada na Jej głowę koronę, która wraz z jabłkiem i berłem świadczy o królewskości Maryi. Dzieciątko trzyma w dłoni zwój. Nagie deski za Maryją, jak i w aureoli Chrystusa sugerują drzewo krzyża. Kolejnym elementem symbolicznym są lwy znajdujące się w domkach u góry po bokach Maryi odnoszące się do mądrości króla Salomona.
Obraz prezentuje wysoką wartość artystyczną. Powstał w okresie największego rozkwitu królestwa czeskiego. Widoczna jest w nim bizantyńska tradycja malarstwa ikonowego, która pojawiła się w rejonach Europy Środkowej przez związki Luksemburgów z Włochami.
Dominujące są akcenty wertykalne. Wyszukane i umiejętne jest rozłożenie akcentów barwnych z przewagą tonów łamanych: rozmaite czerwienie zestawione z żółcią, brązami, złotem. Barwy i wątek linearny dekoracyjnie określają kształt przedmiotów i postaci.
Ukrzyżowanie , zwana także Ukrzyżowaniem Kaufmannów datowane na około 1360 rok.
Technika: tempera
Podłoże: płótno na tablicy
Wymiary: 67 x 29,5 cm
Wykonawcą był anonimowy malarz czeski. Wskazuje się na pochodzenie tego obrazu z tego samego rejonu, co Madonna Kłodzka. Widoczne są też pewne podobieństwa stylowe między nimi.
Prawdopodobnie stanowił ten obraz środkową część tryptyku. Jest to przedstawienie momentu, kiedy ślepy rzymski centurion zadaje Chrystusowi ranę w Jego bok i odzyskuje dzięki krwi Chrystusa wzrok. Pokazani są też karykaturalni żołnierze z dzikimi twarzami, którzy grają o Chrystusowe szaty. Postać Chrystusa jest kontrastująco spokojna w porównaniu z widokiem konających, skręcających się łotrów.
Dół obrazu jest wypełniony szczelnie kolorowymi postaciami, natomiast góra przedstawiająca trzy krzyże jest stosunkowo stonowana, ze złotym tłem. Występują akcenty wertykalne, a górna część obrazu zakończona jest ściętym trójkątem.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz