Arnolfo di Cambio, Śmierć Marii
Arnolfo di Cambio był włoskim
rzeźbiarzem i architektem okresu późnego gotyku. Żył w latach 1240-1300/1310
(inni badacze podają jako datę urodzenia rok 1254). Jego prace rzeźbiarskie
inspirowane są stylem Nicola Pisano, którego di Cambio był najzdolniejszym
uczniem. Artyści wspólnie wykonali ambonę katedry sieneńskiej. Po ukończeniu
tego dzieła (po 1268 roku) di Cambio stał się samodzielnym artystą. W roku 1277
rozpoczął służbę na dworze króla Karola z Anjou, wtedy wykonał rzeźbiarski
portret pracodawcy w roli rzymskiego senatora. Najlepszy czas działalności
artysty przypada na lata, w których tworzył w Rzymie. W latach 90. XIII w.
Arnolfo di Cambio zaczął kierować pracami mającymi na celu wzniesienie katedry
Santa Maria del Fiore we Florencji (w miejscu wcześniejszego kościoła Santa
Reparata). Di Cambio nie ukończył budowy, po jego śmierci kontynuowali ją m.in.
Giotto czy Andrea Pisano.
Jego dzieło rzeźbiarskie Śmierć
Marii, znajdujące się obecnie w Berlinie, było częścią dekoracji
rzeźbiarskiej katedry we Florencji. Rzeźba wykonana została z marmuru około
roku 1300 (czyli pod koniec życia artysty); ma wymiary 60x170x50 cm. Możliwe,
że stanowiła ona część tympanonu katedry, który nie zachował się w całości.
Fragment ten jest poważnie uszkodzony, gdyż nie zachowała się twarz Marii.
Dzieło przedstawia grupę figuralną w układzie horyzontalnym. Nogi leżącej Marii
obejmuje postać klęczącego apostoła Jana. Z przedstawienia bije monumentalizm,
potęgowany przez sztywną pozę Marii. Szaty są dokładnie opracowane, ich liczne
fałdy dodają pewnej dekoracyjności oraz plastyczności całemu przedstawieniu.
Kolejnym elementem ornamentalnym są włosy Jana, które zostały wycyzelowane
niczym w antycznych greckich posągach. Łączenie gotyckich i antycznych
wyobrażeń formalnych było charakterystyczną cechą twórczości Arnolfo di Cambio.
Apostoł Jan na piersi Chrystusa
Prawdopodobnie
rzeźba ta jest drewniana, pokryta z wierzchu polichromią. Wysokość jej wynosi
89 cm, a szerokość 47 cm. Dzieło to pochodzi z ok. 1310 roku, ma ścisły związek
z tematyką religijną. Postacie są pełne wdzięku, życia, spokojne, racjonalne,
realistyczne, swobodne w gestach, postawie, mimice twarzy. Fałdy ich szat są
miękkie, łyżkowate.
Według
Ewangelii św. Jana umiłowany uczeń Chrystusa, spoczywał na Jego piersi podczas
Ostatniej Wieczerzy. Rozumiano to jako przypowieść, model zjednoczenia
człowieka z Bogiem. Grupy rzeźb tego typu były popularne w XIV w., zwłaszcza w
klasztorach w południowych i zachodnich Niemczech i Szwajcarii.
Matka Boża na tronie
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz